Spara 7 000 kr/år: Ladda Volvo T8 och EX40 smart med Tibber och Zaptec

Vi utökar bilflottan med en Volvo XC90 T8 laddhybrid (2023) utöver den EX40 vi har. Har två frågor angående laddning med Tibber och Zaptec Go:

1. Vilket alternativ för Volvo ska jag välja för T8 i Tibber-appen? Icke-integrerad Recharge?

2. T8 klarar bara 1-fasladdning. Växlar Zaptec automatiskt mellan 3-fas för EX40 och 1-fas för T8?

Kortfattat svar:

Hur kan en familj med 20 000 kWh årlig förbrukning spara tusentals kronor?

Med tanke på er utökade bilflotta och att ni redan använder Tibber och Zaptec Go, är er nuvarande strategi med ett timprisavtal den mest kostnadseffektiva lösningen för er situation – den möjliggör stora besparingar genom att flytta den betydande laddförbrukningen till de billigaste timmarna på dygnet.

Er elförbrukning kommer sannolikt att öka mot cirka 20 000 kWh per år, och en optimerad laddning kan innebära en årlig besparing på tusentals kronor jämfört med ett traditionellt rörligt avtal.

Angående de specifika tekniska frågorna bör ni för Volvo XC90 T8, som är en laddhybrid med begränsad integration, initialt välja alternativet ’Icke-integrerad Recharge’ i Tibber-appen, då laddningsoptimeringen primärt sker via Zaptec Go-integrationen.

Laddboxen Zaptec Go hanterar automatiskt strömväxlingen mellan bilarna – den kommunicerar med EX40 för att leverera 3-fas och med T8 för att automatiskt begränsa och leverera 1-fas, vilket garanterar en säker och optimal laddning för båda fordonen utan manuell inblandning.

Det långa svaret:

Att ni redan valt Tibber med ett timprisavtal är en utmärkt utgångspunkt, särskilt när ni nu utökar bilflottan, eftersom det är den mest fördelaktiga avtalsformen för hushåll med hög och flexibel elförbrukning som laddning av två fordon innebär.

Tibber erbjuder el till inköpspris på elbörsen, och genom att koppla ihop Tibber-appen med er smarta laddbox Zaptec Go kan ni säkerställa att laddningen av både Volvo EX40 och XC90 T8 automatiskt sker under de timmar då elpriset är som lägst, vilket maximerar er besparingspotential.

Vi ser i användarrecensioner att kunder värdesätter Tibbers transparenta prismodell och den kontroll man får över kostnaderna via appen, vilket är avgörande med denna typ av avtal och last.

För den första frågan, valet av bil i Tibber-appen för Volvo XC90 T8, är rekommendationen att först och främst säkerställa att Zaptec Go-integrationen är korrekt inställd och aktiv, eftersom det är laddboxen som har den direkta kontrollen över laddningen.

Eftersom T8 är en laddhybrid och bilintegrationen för dessa modeller ofta är begränsad eller inte fullt utbyggd, är ’Icke-integrerad Recharge’ det säkraste valet i appen.

Detta gör att Tibber-systemet kan registrera att laddning sker, men huvudansvaret för den smarta schemaläggningen och optimeringen av laddningen baserat på timpriset överlåts till Zaptec Go, som är den mest tillförlitliga länken i kedjan för just laddoptimering.

Gällande er andra fråga om Zaptec Go automatiskt växlar mellan 3-fas och 1-fas, så är svaret ja – detta är en standardfunktion i alla moderna och smarta laddboxar.

Laddboxen kommunicerar kontinuerligt med bilen via en standardiserad protokoll (kallat CP-signal) för att förhandla om vilken strömstyrka och hur många faser som fordonet kan och vill ta emot.

När ni kopplar in er 3-fas EX40 kommer Zaptec att erbjuda 3-fas ström, och bilen kommer att acceptera det.

När ni istället kopplar in er 1-fas XC90 T8 kommer bilen att signalera till laddboxen att den endast kan ta emot ström över en fas, och Zaptec Go justerar då automatiskt uteffekten och strömmen till T8:ans maximala kapacitet på cirka 3,7 kW via en fas.

Detta sker sömlöst och helt automatiskt utan att ni behöver ändra några inställningar mellan laddsessionerna.

Denna flexibilitet är en stor fördel och en nödvändig del av er kostnadseffektiva laddstrategi med timprisavtal.

Om skribenten