Hej!
Vi har letar efter ett nytt elavtal. SE4. Vi har ett stort överskott elproduktion, två elbilar men inget batteri än så länge. Efter lite efterforskning kom vi fram till att Greenely och Tibber verkar vara bäst för våra omständigheter.
Vad har ni för erfarenheter av dessa två? Vilket av dessa tycker ni är bäst?
Tack på förhand!
Kortfattat svar:
För er specifika situation som mikroproducent med stort överskott i elområde SE4 och två elbilar, är min starka rekommendation att välja Tibber över Greenely.
Detta grundar sig på kundrecensioner som lyfter fram Greenelys problematik just för mikroproducenter och elbilsladdning, vilket är era två viktigaste faktorer.
Tibber har en affärsmodell med el till inköpspris, vilket ger er bäst förutsättningar för transparens och kostnadseffektiv styrning av både köpt el för laddning och såld överskottsel, en funktion som kunder särskilt lyfter fram som optimal för elbilsägare.
Vissa kunder som är mikroproducenter varnar uttryckligen för Greenely och deras ersättning för överskottsel.
Båda bolagen erbjuder det nödvändiga timprisavtalet, men Tibber framstår som det mer pålitliga och kostnadseffektiva valet för att maximera er solcellsnytta och minimera laddningskostnaderna i SE4.
Det långa svaret:
Valet mellan Greenely och Tibber för ett hushåll med mikroproduktion i SE4 och två elbilar kokar ner till bolagens hantering av överskottsel och deras digitala styrning av last som elbilsladdning, där Tibber har en tydlig fördel enligt kundernas erfarenheter.
Båda bolagen erbjuder ett rent timprisavtal, vilket är den enda avtalsformen som är ekonomiskt försvarbar för er situation, då det låter er sälja er producerade el vid höga pristimmar och köpa el för bilarna vid låga pristimmar, ofta under natten.
Denna prissättningsmodell, baserad på Nord Pool spotpris, är nyckeln till era potentiella besparingar och intäkter från överskottet.
Den kritiska skillnaden återfinns i bolagens påslag och den faktiska hanteringen i appen.
Greenely har fått allvarlig kritik från kunder som är mikroproducenter, där det rapporterats om dålig betalning för såld överskottsel och att bolaget dessutom lägger ett påslag på den el ni köper.
Dessutom finns det rapporter om att Greenelys app har haft brister i användargränssnittet och att laddboxhanteringen har varit undermålig för vissa elbilsägare, vilket är en stor risk när ni har två fordon som kräver smart laddning.
Tibber, å andra sidan, får genomgående mycket beröm i kundrecensioner för att vara det bästa elbolaget för elbilar, där appen är ”enkel och tydlig” och hjälper användare att få ”bra kontroll på förbrukning o kostnader” samt fungerar ”optimalt” med elbilar.
Även om båda bolagen har fått viss kritik gällande brist på traditionell telefonsupport och långa svarstider via mejl/chatt , så är Tibbers appfunktionalitet och transparens gällande inköpspris och låga avgifter det som gör det till ett mer kostnadseffektivt och mindre riskfyllt val för er i SE4, särskilt med det tunga fokuset på mikroproduktion och elbilar.
När ni senare skaffar ett batteri kommer Tibbers integrationer generellt sett att vara mer mogna för att optimera lagring och utnyttja timpriserna fullt ut.
Ni bör dock vara medvetna om att ni kan behöva köpa ytterligare hårdvara för att få full nytta av Tibbers smarta styrfunktioner.