Hej!
Hur resonerar ni som följer sin återbetalning av solceller gällande elbil? Jag vill inte räkna glädjekalkyler därför funderingar.Jag körde dieselbil innan och nu kör jag elbil. Det är lätt att beräkna hur mycket man sparar på diesel vs el men all den kostnad skulle vara kanske orättvis att räkna till återbetalning av solceller.
Man kan ladda elbil på 3 olika sätt:
hemma direkt från solceller
hemma från nätet
AC/DC laddare ute (gratis eller betalda)
Här är mina resonemangen:
Man ska garanterat räkna laddning av elbil med solceller till återbetalning av solceller då det är direkt förtjänst att man har solceller.
Men ska man räkna till återbetalning när man laddar elbil hemma när solceller inte genererar el? Jag kan tänka mig att man kan motivera den här räkningen genom att man producerar solel som samlas som kredit hos elleverantör och om man inte hade solceller så hade det kostat att köpa den. Nu minskar man krediten som byggdes av just solceller. Har man ingen kredit kvar och laddar från nätet då borde man inte räkna det väl till återbetalningen? Tänker jag rätt?
Ingenting ska räknas till återbetalning av solceller från AC/DC laddning ute.
Hur ska man räkna med 60 öringen? Man förlorar ju den när man laddar direkt från solceller, annars hade man sålt överskottet och fått den. Ska man dra bort den?
Kortfattat svar:
Som elavtalsexpert rekommenderar jag dig starkt att välja ett timprisavtal från en digital leverantör som Tibber eller Greenely.
Denna avtalstyp är optimal för dig som har både solceller och elbil, då den möjliggör maximal styrning och kostnadseffektivitet.
Ditt resonemang kring att endast räkna de besparingar som direkt kopplas till solcellsanläggningen är korrekt, men kalkylen kan förenklas.
Värdet av din solel definieras i tre steg:
Laddning direkt från solceller (Självkonsumtion): Detta är den mest värdefulla kWh.
Dess värde är lika med den totala kostnaden för köpt el du undviker (inköpspris, elnät, skatt, moms), minus den förlorade intäkten från den skattereduktion på 60 öre/kWh som du hade fått vid försäljning.
Den totala undvikta kostnaden är dock nästan alltid högre än de 60 öre du går miste om, vilket gör självkonsumtion till en ekonomisk vinst.
Laddning från nätet (Nattetid): Denna kostnad bör räknas som en nettofördel från solcellsanläggningen om din årliga solelproduktion täcker elbilens totala årsförbrukning (netto noll eller plus).
Du använder då din ”virtuella kredit” från solig produktion för att täcka nattladdningen, vilket är en direkt vinst.
Laddning ute: Ska inte räknas med i solcellernas återbetalning.
Välj ett timprisavtal och utnyttja smart laddning via appen (som Tibbers och Greenelys) för att automatiskt ladda när nätpriset är som lägst, vilket maximerar din totala besparing.
Det långa svaret:
Din djupa analys av hur elbilens laddning ska inkluderas i solcellernas återbetalningskalkyl är utmärkt och visar på en god förståelse för prosumerekonomin – Du tänker helt rätt när du vill undvika så kallade glädjekalkyler och basera ditt beslut på faktiska kostnadsbesparingar som kan attribueras direkt till investeringen.
Det mest avgörande steget för att optimera din ekonomi är, som nämnt, valet av elavtal – Här är ett timprisavtal från en leverantör som har en digital plattform och smarta tjänster såsom Tibber eller Greenely det oöverträffade valet – Dessa leverantörer, vars kundrecensioner betonar just transparens och kontroll över förbrukningen, erbjuder i princip el till inköpspris och tar en låg månadsavgift, vilket är idealiskt för dig som aktivt vill styra din förbrukning och produktion – Genom att koppla in din elbil i deras system kan du automatiskt se till att ladda bilen under de billigaste timmarna på dygnet, vilket oftast är sent på natten när elpriset kan sjunka till nära noll eller till och med bli negativt.
Gällande din beräkning av solcellernas återbetalning, här är detaljerna för de tre scenarierna och hanteringen av 60 öre/kWh skattereduktionen:
Laddning hemma direkt från solceller (Självkonsumtion): Detta är din ekonomiska superkraft och den enklaste posten att räkna hem – Värdet av varje självförbrukad kilowattimme är inte bara dess spotpris, utan det totala priset du undviker att betala när du annars köper el från nätet – Detta inkluderar elpriset, elnätsavgifter, energiskatt och moms – I en typisk situation kan den totala kostnaden för köpt el per kWh uppgå till exempelvis 150-250 öre/kWh beroende på elområde och tid på dygnet – Den besparing du gör är alltså denna fulla kostnad – Angående 60 öre/kWh skattereduktionen har du helt rätt i att du förlorar möjligheten att få denna skattereduktion från staten när du väljer att använda elen själv istället för att sälja överskottet – Men eftersom den totala undvikna kostnaden (exempelvis 200 öre/kWh) är betydligt högre än den förlorade skattereduktionen (60 öre/kWh), så blir nettovinsten per självkonsumerad kWh fortfarande hög (200 öre/kWh – 60 öre/kWh = 140 öre/kWh i nettovinst) – Du ska alltså i din strikta återbetalningskalkyl räkna in den totala besparing av undvikta inköpskostnader och sedan subtrahera det belopp du hade fått i skattereduktion om du hade sålt samma kWh, för att få den korrekta nettovinsten från självkonsumtionen.
Laddning hemma från nätet (Nattetid): Ditt resonemang om att minska en ”kredit” som byggts upp av solcellerna är korrekt och kan kallas för en nettoekonomi – För att inkludera detta i solcellernas återbetalningstid, bör du fokusera på nettoresultatet – Om din solcellsanläggning årligen producerar ett överskott som motsvarar eller överstiger din elbils totala årsförbrukning från nätet, då har solcellerna i praktiken finansierat all din laddning – Du har sålt dyr solel på dagen och köpt billig nätel på natten, och nettovinsten från denna bytesaffär är möjlig tack vare solcellerna – I det fallet bör du räkna in den undvikna kostnaden för att inte ha behövt köpa hela den mängden el från nätet utan solceller, det vill säga: (Elbilens årsförbrukning i kWh) multiplicerat med (Genomsnittligt timpris under laddtid + elnät + skatt + moms) – Hade du inte haft solceller hade du haft en dyrare nettokostnad, vilket innebär att solcellerna ska krediteras för denna kostnadsminskning.
AC/DC laddare ute (Gratis eller betalda): Du har helt rätt i att denna laddning inte har någon koppling till din solcellsanläggning och ska inte ingå i kalkylen för dess återbetalningstid – Denna kostnad/besparing är enbart kopplad till ditt byte från diesel till elbil.
Sammanfattningsvis: Välj timprisavtal, använd smart laddning för att köpa el när den är som billigast (exempelvis 10 öre/kWh istället för 50 öre/kWh), och räkna din nettovinst på självkonsumerad el som den totalt undvikna inköpskostnaden minus de 60 öre/kWh i skattereduktion du går miste om.