Går det att få till så att så fort man har överskott på solel så ska detta användas för att ladda bilen med?
Kommer att ha Solaredge och Easee.
Kortfattat svar:
Ja, det går utmärkt att ställa in så att din elbil enbart laddas med överskottet från din solelsproduktion, och detta är den mest kostnadseffektiva strategin för dig som har solceller och elbil.
För att få till denna automatiska styrning krävs en lastbalanserare som läser av elflödet i realtid, samt ett smart elavtal.
Den primära tekniska lösningen är att installera en Easee Equalizer som kommunicerar med din Easee-laddare och känner av överskottet vid elmätaren, oavsett om du har en SolarEdge-växelriktare.
Du kan sedan välja läget ”Endast överskott” i Easee-appen.
Alternativt, och ofta mer avancerat, är att teckna ett timprisavtal hos en leverantör som Tibber eller Greenely.
Båda dessa bolag har integrationer med Easee och erbjuder funktionen Smartladdning med sol som, tillsammans med en realtidsmätare som Tibber Pulse (eller Greenelys motsvarighet), automatiskt styr laddningen baserat på ditt överskott och det aktuella timpriset, vilket maximerar din egenförbrukning och därmed din besparing per kWh.
Denna kombination av timprisavtal och smart laddning är avgörande för att få ner din faktiska laddkostnad till nästan noll öre/kWh när solen skiner.
Det långa svaret:
Din fråga berör kärnan i smart energihantering för solcellsproducenter, där målet är att maximera den egna användningen av producerad solel – egenförbrukning – och därmed öka lönsamheten av din anläggning.
Eftersom du har både SolarEdge och Easee är lösningen både teknisk och avtalsmässig, och jag rekommenderar starkt ett timprisavtal för att optimera detta system.
Den tekniska lösningen för att ladda med solelöverskott baseras på dynamisk lastbalansering i realtid.
Eftersom du redan har en Easee-laddare är det mest direkta sättet att skaffa en Easee Equalizer.
Denna enhet kopplas direkt till din smarta elmätare, ofta via HAN-/P1-porten, och läser av hela husets energiflöde – både den el som produceras av din SolarEdge-anläggning och den el som förbrukas.
När Equalizer upptäcker att du har ett överskott av producerad el som annars skulle matas ut på elnätet, justerar den automatiskt laddningshastigheten i din Easee-laddare så att överskottet går till bilen istället.
I Easee-appen kan du sedan aktivera funktionen Solcellsladdning och välja läget Endast överskott för att säkerställa att bilen enbart laddas när du producerar mer än vad huset förbrukar.
Notera dock att laddningen kräver minst 6A (cirka 1,4 kW) av överskottsenergi för att starta, även i detta läge.
För att göra din solcellsanläggning med elbilsladdning så kostnadseffektiv som möjligt, är mitt expertråd att välja ett timprisavtal (rörligt pris med timmätning).
Detta är kritiskt för dig, oavsett om du använder Easees egna funktion eller en smartare integration.
Genom att ha ett timprisavtal betalar du för elen per timme baserat på elbörsens spotpris.
Detta gör att smarta elbolag som Tibber eller Greenely kan ta över styrningen av din Easee-laddare.
Båda dessa bolag erbjuder integrationer med Easee.
Tibber erbjuder en funktion som kallas Smartladdning med sol.
Genom att du installerar deras realtidsmätare Tibber Pulse – som läser av data från din elmätare – och kopplar den till appen, kan Tibber styra din Easee-laddning.
Systemet prioriterar att ladda bilen med ditt solelöverskott i realtid, men har även den intelligensen att om elpriset från nätet skulle vara negativt, prioriteras den elen för att du ska få betalt för att ladda, vilket är den absolut mest kostnadseffektiva situationen.
Greenely erbjuder en liknande tjänst, Lastbalansering och Smartladdning, som också är kompatibel med Easee.
Vissa användare upplever Greenelys app som något enklare och företaget har fått höga betyg för sina smarta laddlösningar.
Genom att välja ett timprisavtal och använda smartladdning kan du i princip få din kWh-kostnad för elbilsladdning till noll under soliga timmar.
Detta ger dig en betydande besparing jämfört med att sälja solelen till elnätet för cirka 50-70 öre/kWh för att sedan köpa el från nätet under kvällstid för att ladda bilen, vilket kan kosta över 100 öre/kWh inklusive påslag och skatter.
Valet mellan Tibber och Greenely beror på om du föredrar Tibbers starka fokus på smarta hem-integrationer eller Greenelys något enklare digitala plattform och historik av att sänka elkostnader för sina kunder.
Du bör undvika mer traditionella bolag som Fortum eller Vattenfall i detta specifika fall, då deras fokus inte ligger lika tungt på den typen av smart timprisstyrning och kundrecensionerna ofta kritiserar deras höga priser och kundservice.