Tibber Grid Rewards vs Greenely Virtuellt Kraftverk: vilken lösning maxar vinsten för 2 elbilar & solel?

Elavtal:

-Tibber har något som dom kallar ”Grid Rewards”

Greenely har något som dom beskriver som deras ”Virtuella Kraftverk”

Båda är väl i stort sett samma idé och produkt gissar jag – någon form av effektutjämning med payback.

Har idag 2st Zaptec Go, Enegic utjämnare, Solceller utan batteri och snart 2 elbilar.

Någon som har erfarenhet av liknande setup och kanske något att säga om Tibbers vs Greenelys lösning?

När på dygnet ligger intjäningen av en tjänst som denna eller är det över hela dygnet ?

Kortfattat svar:

Hur påverkar min Zaptec Go laddbox intjäningen från Grid Rewards?

Med din specifika uppsättning som inkluderar solceller, Zaptec Go laddboxar och Enegic utjämning, är ett timprisavtal det absolut mest kostnadseffektiva valet, och både Tibber och Greenely är marknadsledande alternativ för att maximera dina intäkter och besparingar genom smarta tjänster.

De två tjänsterna, Tibbers Grid Rewards och Greenelys Virtuella Kraftverk, är i grunden samma idé – att utnyttja din elbilsflexibilitet för att sälja nätbalanseringstjänster och därmed få ersättning från Svenska Kraftnät, eller att optimera laddningen till extremt låga eller till och med negativa priser.

För din huvudsakliga fråga om effektutjämning och laddning bedömer jag att Tibber har en marginell fördel eftersom deras Grid Rewards-funktion har rapporterats generera mycket tydliga och lönsamma avdrag på laddkostnaden, där vissa kunder har uppnått laddning till negativt snittpris per kWh, genom att ladda under perioder där nätet behövde absorbera överskottsel.

Greenely å andra sidan erbjuder en liten men garanterad prisfördel vid försäljning av din överskottsel från solcellerna, då de ger spotpris plus 5 öre per kWh, medan Tibber betalar spotpris.

Intjäningen från båda tjänsterna sker inte jämnt över dygnet, utan snarare i pulser när elnätet har behov av snabb reglering av effekt, vilket ofta inträffar vid plötsliga obalanser eller vid de timmar på dygnet då din bil är inkopplad och priset är som lägst, vanligtvis under natten eller sena kvällen.

För att kunna ge dig en exakt besparingsprognos och det mest skräddarsydda rådet, skulle jag behöva veta ditt elområde, din totala årsförbrukning i kWh, samt vilken typ av hus du bor i.

Det långa svaret:

Du befinner dig i en idealisk situation för att maximera intäkterna och minimera kostnaderna på den svenska elmarknaden, tack vare kombinationen av egen solelproduktion och en stor, styrbar last i form av två elbilar och laddboxar med effektutjämning – den här uppsättningen gör ett timprisavtal till en nödvändighet för kostnadseffektivitet.

Timprisavtalet ligger till grund för både Tibbers Grid Rewards och Greenelys Virtuella Kraftverk, eftersom båda tjänsterna bygger på att kunna flytta din elbils laddning till de timmar då elpriset är lägst, eller när det finns ett överskott av förnybar energi i nätet, och därmed generera en ersättning.

Din Zaptec Go laddbox är en stor tillgång, då den kan integreras direkt med dessa system för att ge dem kontroll över laddcykeln, vilket ofta är mer pålitligt och effektivt för att trigga Grid Rewards än att enbart lita på bilens integration.

Skillnaden mellan Tibber och Greenely i detta specifika segment är subtil, men relevant för din situation som både producent och stor förbrukare.

Greenely ger dig en marginellt högre ersättning för din överskottsel från solcellerna, genom att betala dig spotpriset plus ett påslag på 5 öre per kWh, vilket är en direkt och mätbar fördel för din solelsproduktion.

Tibbers styrka ligger dock tydligt i deras Grid Rewards-funktion, där kundupplevelser tyder på att systemet är effektivt på att utnyttja flexibiliteten i din elbilsladdning för att leverera betydande avdrag på laddkostnaden, ibland resulterande i minuspriser för laddad el.

Denna ersättning kommer från att Tibber agerar på din vägnar på marknaden för stödtjänster (nätbalansering), vilket minskar behovet av att starta dyra reservkraftverk när nätet blir obalanserat.

Eftersom du har två elbilar som utgör en mycket stor styrbar last i hushållet, kan den potentiella besparingen från Grid Rewards på konsumtionssidan vara större än Greenelys extra påslag på produktionssidan.

Angående tidpunkten för intjäningen, så handlar det inte om en konstant utbetalning utan om dynamiska händelser som styrs av elnätets akuta behov.

Intjäningen i form av Grid Rewards eller liknande genereras när din laddbox antingen startas för att absorbera ett överskott av billig el, eller pausas för att minska belastningen under en topp i elanvändningen.

Eftersom bilarna oftast är inkopplade på kvällen och natten, är det logiskt att de flesta Grid Rewards-händelser inträffar under dessa tider.

Den största vinsten kommer från att du får en ersättning utöver själva optimeringen till låga spotpriser, och detta sker sporadiskt i korta pulser under dygnet, men främst då bilen är inkopplad och priset är volatilt.

Ett timprisavtal är dock alltid grunden för din kostnadseffektivitet, eftersom det garanterar att all din förbrukning och produktion prissätts per timme, vilket ger den nödvändiga transparensen och incitamentet att flytta all stor förbrukning, såsom elbilsladdning och annan stor last i hemmet, till de billigaste timmarna på dygnet.

Om skribenten